Hèhè, m'n eerste blog vanuit Peru! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Wouter Driever - WaarBenJij.nu Hèhè, m'n eerste blog vanuit Peru! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Wouter Driever - WaarBenJij.nu

Hèhè, m'n eerste blog vanuit Peru!

Blijf op de hoogte en volg Wouter

12 September 2012 | Peru, Cuzco

Hallo allemaal!

Eindelijk heb ik wat tijd gevonden om jullie over mijn belevingen te vertellen. Het is er de afgelopen week niet echt van gekomen, heb echt super veel gedaan! Maar ik vind het wel heel leuk om jullie nu alles te vertellen!

Na op het vliegveld in Brussel afscheid te hebben genomen van Ruben, Alex, Thijs, Sofie, opa, Ron, mama en Tom ben ik via New York en Lima naar Cusco, Peru, gevlogen. Dit ging echter niet echt aansluitend waardoor ik zo’n 11 uur in New York moest doorbrengen. Dit was geen straf, want ik mocht ‘gewoon’ van het vliegveld af. Ik heb dan ook echt héél erg veel gezien in New York. Ik heb zo ongeveer door de stad gerend die 11 uur. Ik begon bij het 9/11 memorial (fontein), waar ik helaas niet in kon, omdat ik daarvoor had moeten reserveren. Dit ga ik wel doen voor de terugreis, dan ben ik namelijk zelfs 12 uur in New York. Ik kon wel het 9/11 museum in, wat behoorlijk wat indruk op me heeft gemaakt. Hierna ben ik, via een Starbucks uiteraard, doorgelopen naar Wall Street, waar ik de New York Stock Exchange heb gezien. Niet heel erg bijzonder, maar wel leuk om gezien te hebben. Aangezien ik toch in downtown New York was, ben ik doorgelopen naar het zuidelijkste puntje, om daar vanaf de wal het Vrijheidsbeeld te zien.

Na het vrijheidsbeeld ben ik met de subway naar Times Square gegaan. Daar heb ik in een Maccie wat te eten gehaald, waarna ik ben doorgelopen naar Central Park. Daar heb ik m’n burgertje gegeten, wat foto’s gemaakt en mensen gekeken. Op m’n terugweg vanuit Peru is het winter in New York, ik hoop dan Central Park ook nog met sneeuw te zien :-) Na Central Park was het wel weer genoeg en werd het tijd om, via een Starbucks, terug te keren naar JFK.

De vluchten naar Lima en Cusco verliepen ook soepel en in Cusco werd ik opgehaald door iemand van de school. In de auto ontmoette ik m’n eerste medestudenten: Felix uit Berlijn en Paola uit Brussel. Zij waren ook net aangekomen.

Toen ik bij m’n gastgezin werd afgezet kreeg ik een warm welkom van mijn gastmoeder: Aurora. Na even met haar gepraat te hebben (in het Spaans uiteraard) over mij, mijn familie en haar familie heb ik haar mijn cadeautjes uit Nederland gegeven: Goudse stroopwafels, drop en een spel kaarten met Hollandse afbeeldingen daarop. Daar was ze erg blij mee. Hierna begon ze gelijk aan de lunch (belangrijkste (warme) maaltijd hier), die heerlijk smaakte.

Ja, ik moet zeggen ik heb hier alleen nog maar lekker gegeten. Heel veel maaltijden zijn met avocado. Zelf vind ik dat erg lekker! Ik probeer zoveel mogelijk Peruaans eten te eten. Zo heb ik al Alpaca op. Een traditionele maaltijd en delicatesse hier is Cuy, wat Spaans is voor Cavia. Zo kan ik jullie vertellen dat we net (levende) Cavia’s hebben gekocht die we morgen met de lunch gaan eten. Ik ben erg benieuwd.

Terug naar zondag de 2e: Tijdens de lunch ontmoette in mijn gastvader: Antonio. Net als zijn vrouw super aardig en gastvrij. Ze zijn beide al gepensioneerd en hebben 1 zoon: Tonio, die ik maandag ontmoette. Aurora spreekt alleen Spaans, Antonio een beetje Engels en Tonio spreekt goed Engels. Al gaan over het algemeen alle gesprekken in het Spaans.
Zondagmiddag hadden we een bijeenkomst voor de nieuwe studenten. Hier leerde ik zo’n 12 andere kennen en kregen we een rondleiding door de stad. ’s Avonds zijn we met z’n alleen uit eten gegaan en zo hebben we elkaar allemaal wel een beetje leren kennen.

De eerste maandag op de school had ik ’s ochtends een niveautest om me in te delen in een groep. Direct na deze test had ik m’n eerste les. Ik moet zeggen dat ik de eerste week de lessen niet heel erg moeilijk vond. Dit heb ik ook aangegeven bij de school, maar deze (tweede) week is het niveau behoorlijk omhoog gegaan. De eerste week was een goed ‘inkomertje’.

Maandagovond hadden we een welkomsdinner in de school, waar ik ook de andere studenten, die er al waren voordat ik kwam, heb leren kennen.

Dinsdagavond had ik me ingeschreven voor danslessen in de school. Het bleek uiteindelijk een Peruaanse dans uit Cusco te zijn die wat weg had van een paringsdans voor mensen. Ja, het was een beetje een gekke dans, maar wel heel erg leuk om kennis mee te maken.

Woensdag heb ik na m’n lessen, die ik elke ochtend van 08:30 tot 12:30 heb, de stad een beetje verkend en wat extra spullen voor school gekocht. Wat opvalt is dat alles hier super goedkoop ik. Zo kost een taxirit van 10-15 minuten 3 soles, wat neerkkomt op 90 eurocent, kost een gemiddeld avondeten incl. drinken 20-25 soles (6-7,5 euro) en kost een fles Bacardi van 750ml 17,5 soles (5,25 euro).

Woensdagavond ben ik voor het eerst uit gegaan hier. Dat kan hier, tegen mijn verwachtingen in, toch best goed: Die rondtrekkende en Spaans lerende jeugd houd wel van een feestje ;-). Bijzonder is dat er hier tot 11-12 uur Salsa muziek wordt gedraaid en overal in de café/clubs ook gratis salsalessen worden gegeven. Hierna wordt er gewoon dezelfde (commerciële) gedraaid als hier.

Vrijdagmiddag na m’n lessen en de lunch in m’n gastgezin ben ik opnieuw de stad ingegaan. Er bleek een feest te zijn. Wat voor feest is me nog steeds niet helemaal duidelijk, maar het is in ieder geval een katholiek feest. M’n lerares wist me nog te vertellen dat er hier in deze tijd van het jaar bijna wekelijks feesten zijn. Maar er gingen dus honderden Peruaanse mannen, vrouwen, meisjes en jongens in Peruaanse klederdracht (heel kleurrijk) dansend door de straten en over de Plaza de Armas (het belangrijkste plein in Cusco). Bijzonder om te zien en de cultuur op deze manier te leren kennen.

Elke vrijdagavond kregen we via de school salsalessen. Die behoorlijk wat beter zijn als die in de clubs. Ik vond het voor een eerste keer niet slecht gaan

Zondagochtend ben ik met 11 andere studenten naar de Sackred Valley vertrokken, waar ik momenteel in Yanahuara verblijf. Het is prachtig en erg rustig hier. Ook is het hier warmen dan in Cusco en hebben we hier ‘normale’ warme douches. Op weg naar de Valle Sagrado heb ik voor het eerst echt armoede gezien. Buiten de straatbedelaars in Cusco had ik dat nog niet echt gezien. Indrukwekkend om te zien met hoe weinig mensen kunnen/moeten leven. Dat soort dingen doen echt wel wat met je…

Maandag ben ik samen met Paola en Felix een berg opgelopen en hebben we een prachtige landschappen gezien. Het is hier echt veel mooier dan in ons kleine kikkerlandje. De bergen vormen prachtige landschappen en er zijn hier veel meer mooie oudere gebouwen van vroeger, zoals vele Inca ruïnen. Het enige nadeel is dat de straten hier vaak smerig zijn: er ligt veel rotzooi en etensresten op de grond. Ook zijn hier behoorlijk wat zwerfhonden.

Gisteren zijn we met z’n alleen naar de zoutmijnen hier in de bergen gegaan. Deze stammen uit het Inca tijdperk! Leuk om te zien hoe ze hier met de hulp van de zon z’on 1500 kilo zout per maand produceren. Drie verschillende soorten: Om te koken, voor medicinaal gebruik en voor dierenvoedsel.

Dat was het wel een beetje! Ik heb het echt super naar m’n zin hier, doe verschrikkelijk veel en leer natuurlijk heel veel/goed Spaans! Ik hou jullie op de hoogte van m’n avonturen! Voor nu: iChau! en tot m’n volgende blog!

Liefs,
Wouter

  • 13 September 2012 - 08:36

    Peter L:

    Hé Wouter,
    Leuk kerel dat je het zo naar je zin hebt. Goed verhaal, zo krijgen we een beetje een indruk van het leven daar. Geniet er van, het is voorbij voordat je er erg in hebt.
    Peter

  • 13 September 2012 - 11:39

    Ron:

    Leuk dat iedereen nu ook iets meekrijgt van je enthousiasme en kleurrijke ervaringen daar in Peru! Leuke foto's ook, geven een nog beter beeld! Blijf genieten en nieuwe ervaringen opdoen. Kus Ron

  • 13 September 2012 - 20:28

    Joan :

    mooi verhaal man heel leuk om te lezen net of je erbij bent .
    en met die levende cavia had je zeker wat aan je slagers achtergrond.

    gr joan

  • 14 September 2012 - 10:44

    Pascale:

    Hee Woutie, Klinkt allemaal echt heel gaaf! Nog heel veel plezier daar..
    en ben benieuwd naar je nieuwe verhalen.. Kus Pascale

  • 14 September 2012 - 14:12

    Iris:

    Hoi Wouter, klinkt echt fantastisch......zou zo naar je toe willen komen......echt heel erg leuk je verhalen te lezen......maar levende cavia's...mmmmm....daar heb ik zo mijn gedachten over, maar ja wij eten hier ook van allerlei dieren.

    Geniet maar lekker en zie uit naar je volgende verhalen.

    Liefs IRis x

  • 16 September 2012 - 16:47

    CORRINE:

    Hallo dit is inderdaad een heel leuk verslag. je heb al heel wat gezien arm en rijk.
    Ja joh valt niet mee om dat allemaal te zien ik denk je komt ogen te kort.
    We zijn blij dat je leuke en lieve gastouders heb en ze kunnen je veel vertellen
    want ze zijn met pensioen. Geniet er maar lekker van en ik hoor het wel hoe een cavia smaakt
    ach. Groetjes en een dikke kus van floris en corrine

  • 17 September 2012 - 11:40

    Marina Noorhoff:

    Hoi Wouter,
    goed te horen dat je het zo naar je zin hebt in Peru Leuk die foto's. ben jaloers. Nicky vond het verhaal van de levende cavia's afschuwelijk, ze wil er graag eentje als huisdier. Ze zal je nog wel een bercihtje sturen denk ik!!

    Hoop alleen dat je niet zo wild bent als je moeder!! We hadden reunie van de Hotelschool en het was weer ouderwets gezellig (dat vertelt ze je waarschijnlijk niet).Nu jij weg bent gaat ze helemaal los (grapje).

    Geniet en ik kijk uit naar je volgende avonturen.

    Liefs uit Breda,

    xM

  • 17 September 2012 - 16:37

    BO:

    Erg leuk [super vet] om nu al zo'n groot verslag van je reis te lezen.
    Buiten al je indrukken die je opdoet en de wereld waarmee je in aanraking komt ben ik nu al benieuwd naar de salsa demonstratie die je met je moeder gaat geven als je terugkomt.
    Succes en geniet ervan.
    Groeten Bo

  • 23 September 2012 - 20:48

    Koen:

    Heey wouter! Goed om te zien dat je het naar je zin hebt! Leuke foto' s ook!
    Nog heel veel plezier verder..

    Saludos desde koen.... google translate

  • 24 September 2012 - 09:55

    Amauta Spanish School:

    Blij dat je het zo naar je zin hebt bij AMAUTA, Wouter.
    Ik heb een vraagje voor je, mogen wij misschien wat van je leuke foto's voor onze website / blog gebruiken? Als je daarin geinteresseerd bent, bieden we je graag gratis Spaanse lessen in ruil aan.
    Vr groet,
    Jose
    www.amautaspanish.com
    www.spanishschoolsblog.com

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wouter

Welkom in mijn profiel. Hier kun je al m'n reisverslagen bekijken, ik houd jullie op de hoogte!

Actief sinds 29 Aug. 2012
Verslag gelezen: 457
Totaal aantal bezoekers 8066

Voorgaande reizen:

08 December 2012 - 05 Januari 2013

Buenos Aires, Argentinië

28 Oktober 2012 - 08 December 2012

Córdoba, Argentinië

13 Oktober 2012 - 28 Oktober 2012

Reis door Bolivia

01 September 2012 - 13 Oktober 2012

Cusco, Peru

Landen bezocht: